Codzienność kolorystyczna

Pewnie na co dzień się nad tym nie zastanawiamy, a barwy dzielimy na te, które po prostu się nam podobają, bądź nie oraz takie, w których wyglądamy mniej lub bardziej korzystnie, ale okazuje się, że kolory mają moc wpływać na nasz umysł. Oddziałują na nasz nastrój, a nawet determinują zachowania i decyzje. Mówi o tym psychologia kolorów, z której dorobku uwielbiają korzystać między innymi specjaliści od reklamy. My także nie jesteśmy temu obojętnie. Jako agencja kreatywna musimy stale kreować nowości i panować nad paletą kolorystyczną.

Kolor czerwony:

Reagujemy na niego najszybciej i najmocniej. Wszystko co czerwone, wybija się na pierwszy plan, może nawet wywoływać fizyczną reakcję naszego organizmu. Czerwień wzywa do działania i zwraca uwagę na ważną informację. Najczęściej używana jest podczas tworzenia różnego rodzajów plakatów promocyjnych. Widząc taką reklamę, nikt nie przechodzi obok niej obojętny. Kolor czerwony to także miłość, namiętność, zaangażowanie i władza. Producenci chcą być widoczni, ale nadużywanie koloru czerwonego może wywołać odwrotny skutek w postaci napięcia, a nawet agresji. Każda agencja reklamowa musi znaleźć złoty środek – balans między minimalistycznym stylem, a zbyt zapchanym brandingiem.

Kolor żółty:

Naturalnie kojarzy się ze słońcem, energią i radością. Jest ożywczy, nawet drobny akcent kolorystyczny przykuwa uwagę. Żółty, podobnie jak czerwień pobudza apetyt, dlatego dobrze spełnia funkcję promując jedzenie. Jest wykorzystywany w logo marek oferujących pozytywne przeżycia, ale nie sprawdza się w promocji produktów luksusowych i premium. Bardzo częstym błędem jest używanie tego koloru na tłach jasnych, które powodują brak czytelności tekstu. Trzeba na to uważać!

Kolor pomarańczowy:

Mieszanka czerwieni i żółtego, która czerpie z nich to, co najlepsze. Pomarańcz dodaje energii i jest kojarzony ze spontanicznością i optymizmem. To także kolor towarzyskości i ambicji. To wszystko sprawia, że przemawia szczególnie do ludzi młodych. Podobnie jak barwy, z których się składa pomarańczowy, jest dość jaskrawy, dlatego nie należy z nim przesadzać.

Kolor niebieski:

Z jednej strony ma działanie uspokajające i relaksujące. Z drugiej naturalnie budzi skojarzenia z inteligencją, mądrością, profesjonalizmem, a także innowacyjnością. To sprawia, że chętnie korzystają z niego choćby marki z obszaru IT (np. Dell, HP, Samsung), czy te, którym szczególnie zależy na budowaniu zaufania– banki i instytucje finansowe oraz branża ubezpieczeniowa. Niebieski sprzedaje czystość, lojalność, a także kreatywność, za to tłumi nasz apetyt na jedzenie.

Kolor zielony:

Instynktownie kojarzy się z naturą, zdrowiem, ekologią i świeżością. Zieleń przynosi nadzieję, poczucie harmonii i szczęścia– niekoniecznie podszytego powiązaniem z pieniędzmi. Kolor ten jest często wykorzystywany przez marki dla podkreślenia naturalnego pochodzenia produktów, chętnie korzysta z niego także branża medycznaproducenci środków czystości, czy propagatorzy zdrowego stylu życia.

Kolor biały:

Biel to najczęściej wykorzystywane tło (tylko tło i aż tło). Dobrze łączy się ze wszystkimi kolorami, a jego właściwe wykorzystanie może przesądzić o jakości całego projektu. Naturalnie kojarzy się z czystością i niewinnością. Białe produkty przywodzą na myśl profesjonalizm, wysoką jakość, a także ponadczasową elegancję. Biały to przestrzeń i światło, miejsce na oddech. Jako punkt startowy ułatwia nadanie projektowi właściwego kierunku.

Kolor czarny – nazywany kolorem premium:

W naszej kulturze czerń kojarzona jest ze złem, smutkiem, żałobą i nieszczęściem, jednak to także kolor wyrażający luksus, elegancję, podkreślający autorytet i prestiż.  – chętnie sięgają po niego duże i rozpoznawalne marki. Użyty jako tło, nasyca inne barwy i dodaje dynamizmu prezentowanym w jego otoczeniu produktom. Choć uniwersalny, zawiera w sobie wiele sprzeczności.